اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

اکسیژن - مصطفي طهماسبي *- بهداشت فردي و خانوادگي اگر رعايت شود، در ابتدا به نفع خود شخص و سپس جامعه و در نهايت موجب صرفه جويي مالي براي خانواده ها، وزارت بهداشت، سازمانهاي ذي ربط و شركتهای بيمه درمان مي باشد. بهداشت فردي بسيار مهم است و اصول و آموزه های آن باید به گوش و اطلاع تمام انسانها از جمله هموطنان رسانده شود و لازم است در اين اطلاع رساني تمام رسانه هاي نوشتاري، شنیداری و تصويري بسيج شده و با همكاري وزارتخانه ها و سازمانهاي بهداشتي و آموزش و پرورش فعالیت نمایند.

یکی از نکات مهم در بهداشت فردی، رعایت بهداشت دستها است. همانطور كه در خانواده ها از كودكان و عزيزان خود مكرراً مي خواهیم که هنگام استفاده از سرويس بهداشتي حتما دست هاي خود را با آب وصابون بشويند، اين كار بهداشتي را باید در مدارس به خصوص مدارس ابتدايي آموزش داد كه چگونه بهداشت دستها را رعايت كنند و چگونه مسواك بزنند و غیره .

در این زمینه موردی که گاهی اوقات فراموش می شود آن است که اهمیت شستن دستها قبل از استفاده از سرويس بهداشتي کمتر از شستن آنها بعد از استفاده از سرويس بهداشتي نیست  زيرا در محيط اطراف ما به خصوص در شهرهاي بزرگ آلودگي ها زياد هستند.

البته تنها منبع آلودگی دستها استفاده از سرویسهای بهداشتی نیست. بعضی آلودگیها بستگي به شغل دارند و از نزديك با آنها سر و کار داریم. از جمله تمام کارکنان و تکنسین های ساختمان در هنگام کار دست هايشان را به هر چيز وهرجايي می زنند كه منبع آلودگي ها مي باشند و متاسفانه اكثرا رعايت بهداشت را نکرده و با همان دستهای آلوده به لوازم و وسايل مورد استفاده عموم مانند اسكناس هاي رايج، دستگيره هاي درها و آسانسور، كليدهاي برق و آسانسور و غیره دست زده آنها را آلوده مي كنند.

از طرفي كودكان و حتي افراد بزرگسال هم بدون توجه به اين وسايل دست مي زنند كه همه اين وسايل آلوده هستند. در این مورد بچه هاي خردسال بیشتر در خطر هستند زیرا اغلب در دستهايشان مواد غذايي مانند پفك و چيپس و شكلات وغيره دارند و حتي دستهاي خود را در دهان كرده و يا به چشمهاي خود مي مالند.

 ضمن اينكه مشاغل ديگري هم در جامعه هستند كه محیط کارشان بسيار آلوده تر و يا سمي تر بوده و لوازم و وسايل مورد استفاده عموم را آلوده مي كنند. بنابراین از كليه اقشار جامعه خصوصا همكاران فنی کار كه اين مطالب را مي خوانند درخواست دارم تا جايي كه در توانشان هست بهداشت فردی و پاکیزگی دستها را رعایت کنند و دستهای خود را با آب ترجیحا گرم و مواد شوینده بشویند تا لوازم مورد استفاده عموم را آلوده ننمايند زيرا بی توجهی در این زمینه عامل آلودگی به ميكروبها و انگلها و بروز بیماریها است.

*مسئول تاسيسات آب و برق ساختمان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.